LVM Kommentarer
Textstorlek: [+] [-]

Syftet med vården

När är LVM tillämpligt ?

Ålder

Typ av missbruk

Fortgående missbruk

Vårdbehov

Vårdbehovet kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen eller på annat sätt.

Hälsoindikation

Social indikation

Våldsindikation

Gravida kvinnor med pågående missbruk

Anmälningsskyldighet

Läkares anmälningsplikt

Uppgiftsskyldighet

Utredning och ansökan om vård

Socialnämnden inleder utredning

Utredningen

Läkarundersökning och läkarintyg

Polishandräckning

Avslutning av utredning

Delegering av beslut i LVM

Kompletterade beslutanderätt

Ansökan om vård

Ansökan om plats på LVM-institution

Snabbchecklista för ansökan

Dom verkställighet tidsräkning

Effektiv vårdtid

Sjukhusvård under LVM-vård

Efter LVM-vården

Omedelbart omhändertagande

Socialnämnden beslutar om ett omedelbart omhändertagande

Beslut

Verkställighet/handräckning

Beslutet underställs förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten prövar beslutet

Kommunicering enligt 16 § LVM

§ 13 upphör att gälla

Socialnämnden återkallar beslutet om omedelbart omhändertagande

Tidsfrister

Snabbchecklista för omedelbart omhändertagande

Begär dom direkt - tjäna pengar.

Processen i förvaltningsrätt och kammarrätt

Processföring

Muntlig förhandling

Förhör

Sakkunnig

Överklagande till kammarrätt och Regeringsrätten

Verkställighet

§ 27 placering

Hälso- och sjukvård i SiS verksamhet

LVM-vårdens upphörande

Vård enligt LVM eller LPT?

Hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens ansvar

Kommunerans ansvar för missbrukare med psykisk störning

Avgränsning mot och samarbete med den psykiatriska vården

Psykiatrisk tvångsvård

Huvuddragen i LPT

LVM och eller LPT

Tillsyn

Bestämmelser om handläggningen

Skyndsamhet

Förvaltningsrättens tidsfrist vid § 13 omhändertagande

Rätten till muntlig förhandling

Delgivning

Rätten till offentligt biträde

§ 13 omhändertagande gäller omedelbart

Åtalsprövning och överlämnande till särskild vård

Lagtext

Dokumentation

Vårdbehovet kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen eller på annat sätt

Normalt tillgodoses den enskildes vårdbehov på frivillig väg med stöd av socialtjänstlagen. En av förutsättningarna för vård enligt LVM är att möjligheterna att tillgodose missbrukarens behov av vård i frivillig form är uttömda eller har befunnits otillräckliga. Frivillig vård skall dock inte automatiskt väljas om missbrukaren samtycker till sådan vård. Om det, trots samtycke, finns anledning att ifrågasätta att vården inte går att genomföra, skall socialnämnden göra en bedömning av om missbrukaren har tillräcklig vilja och rimlig förmåga att fullfölja behandling i frivillig form (prop. 1987/88:147, s. 52).

Alla möjligheter till frivillig vård behöver dock inte ha varit prövade i praktiken, men missbrukaren måste ha fått erbjudande om, och varit med att diskutera, vårdformer som har bedömts passa just honom, innan det kan slås fast att han är omotiverad för annan vård eller att andra insatser bedöms otillräckliga. Regeringsrätten prövade år 1990 frågan (RÅ 1990 ref 10) och fann i det aktuella fallet att förutsättningar för tvångsvård inte förelåg, eftersom den enskilde förklarat sig villig att genomgå behövlig vård och inte hade erbjudits vård i frivillig form för sitt narkotikamissbruk, så som förutsattes vid tillkomsten av LVM. Om den enskildes vårdbehov kan tillgodoses med stöd av lagen (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård, LPT, eller LVU, har dessa lagar företräde framför LVM.

Det kan förekomma att en missbrukare accepterar vård på ett särskilt angivet behandlingshem men vägrar vård på det eller de hem som socialnämnden föreslår. Om det egna valet av behandlingsalternativ står i rimlig proportion till missbrukarens förmåga att tillgodogöra sig vården och alternativet inte väsentligt ökar nämndens kostnader, har han rätt att välja behandlingshem och behandlingsform. I förarbetena till socialtjänstlagen fann föredragande departementschef det självklart att, om det finns flera alternativ till insatser, det slutligen måste vara klienten som också gör valet (prop. 1979/80:1 Om socialtjänsten, s. 209). Regeringsrätten har i ett mål (RÅ 1991:97) om en missbrukares val av behandlingsform åberopat sin tidigare praxis i liknande fall och därvid funnit att den enskildes val i princip bör vara avgörande. I det aktuella fallet ansågs inget av alternativen olämpliga och det som klienten önskade inte så kostnadskrävande eller i övrigt så svårt att genomföra för kommunen att det inte kunde komma i fråga. Det aktuella målet gällde ett bistånd enligt 4 kap 1 § SoL i form av frivillig vård på behandlingshem. Det vilar emellertid på nämnden att bedöma om det alternativ missbrukaren själv har valt kan antas tillgodose hans vårdbehov och hans förmåga att fullfölja vården där