Syftet med vården
När är LVM tillämpligt ?
Ålder
Typ av missbruk
Fortgående missbruk
Vårdbehov
Vårdbehovet kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen eller på annat sätt.
Hälsoindikation
Social indikation
Våldsindikation
Gravida kvinnor med pågående missbruk
Anmälningsskyldighet
Läkares anmälningsplikt
Uppgiftsskyldighet
Utredning och ansökan om vård
Socialnämnden inleder utredning
Utredningen
Läkarundersökning och läkarintyg
Polishandräckning
Avslutning av utredning
Delegering av beslut i LVM
Kompletterade beslutanderätt
Ansökan om vård
Ansökan om plats på LVM-institution
Snabbchecklista för ansökan
Dom verkställighet tidsräkning
Effektiv vårdtid
Sjukhusvård under LVM-vård
Efter LVM-vården
Omedelbart omhändertagande
Socialnämnden beslutar om ett omedelbart omhändertagande
Beslut
Verkställighet/handräckning
Beslutet underställs förvaltningsrätten
Förvaltningsrätten prövar beslutet
Kommunicering enligt 16 § LVM
§ 13 upphör att gälla
Socialnämnden återkallar beslutet om omedelbart omhändertagande
Tidsfrister
Snabbchecklista för omedelbart omhändertagande
Begär dom direkt - tjäna pengar.
Processen i förvaltningsrätt och kammarrätt
Processföring
Muntlig förhandling
Förhör
Sakkunnig
Överklagande till kammarrätt och Regeringsrätten
Verkställighet
§ 27 placering
Hälso- och sjukvård i SiS verksamhet
LVM-vårdens upphörande
Vård enligt LVM eller LPT?
Hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens ansvar
Kommunerans ansvar för missbrukare med psykisk störning
Avgränsning mot och samarbete med den psykiatriska vården
Psykiatrisk tvångsvård
Huvuddragen i LPT
LVM och eller LPT
Tillsyn
Bestämmelser om handläggningen
Skyndsamhet
Förvaltningsrättens tidsfrist vid § 13 omhändertagande
Rätten till muntlig förhandling
Delgivning
Rätten till offentligt biträde
§ 13 omhändertagande gäller omedelbart
Åtalsprövning och överlämnande till särskild vård
Lagtext
Allmänna råd
Dokumentation
Processföring
Förvaltningsdomstolarnas avgöranden skall grundas på vad som framgår av handlingarna och vad som i övrigt förekommit i målet. Det kan innebära att socialnämnden får anledning att gå i svaromål på uppgifter och åsikter som framförts i yttranden från missbrukaren eller hans biträde. Särskilt om det gäller uppgifter som missbrukaren har bestridit kan det motivera att socialnämnden närmare styrker sina uppgifter i utredningen. Om helt nya uppgifter framförts av missbrukaren eller hans biträde, kan socialnämnden i vissa fall behöva ytterligare tid för att kontrollera dessa. Domstolarna är emellertid restriktiva med att medge en sådan begäran. Om uppgifterna inte bemöts, kan de komma att godtas av rätten.
Vid underställning av beslut om omedelbart omhändertagande är det särskilt viktigt att socialnämnden belyser frågan om varför rättens beslut om tvångsvård inte kan avvaktas. Det är vidare viktigt att nämndens tidigare försök att motivera missbrukaren till frivillig vård samt de konkreta erbjudanden om frivilliga insatser som har erbjudits honom är dokumenterade. Om klienten samtycker till frivillig vård eller annan vård än den som har angetts i vårdplanen, måste socialnämnden kunna redogöra för sin uppfattning att vårdbehovet inte kan tillgodoses genom sådan vård.
Processen är avslutad först när rättens beslut eller dom har avkunnats eller meddelats. Att dom har meddelats innebär att rättens avgörande har dokumenterats och hållits tillgänglig för parterna. Ibland avkunnas dom i direkt anslutning till muntlig förhandling. Detta innebär att parterna får ett muntligt beslut om rättens avgörande och skälen härför. Därefter sänds domen i skriftlig form inom en vecka till parterna. I dessa fall är det brukligt att rätten lämnar ett skriftligt s.k. besluts- eller domsbevis.