LVM Kommentarer
Textstorlek: [+] [-]

Syftet med vården

När är LVM tillämpligt ?

Ålder

Typ av missbruk

Fortgående missbruk

Vårdbehov

Vårdbehovet kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen eller på annat sätt.

Hälsoindikation

Social indikation

Våldsindikation

Gravida kvinnor med pågående missbruk

Anmälningsskyldighet

Läkares anmälningsplikt

Uppgiftsskyldighet

Utredning och ansökan om vård

Socialnämnden inleder utredning

Utredningen

Läkarundersökning och läkarintyg

Polishandräckning

Avslutning av utredning

Delegering av beslut i LVM

Kompletterade beslutanderätt

Ansökan om vård

Ansökan om plats på LVM-institution

Snabbchecklista för ansökan

Dom verkställighet tidsräkning

Effektiv vårdtid

Sjukhusvård under LVM-vård

Efter LVM-vården

Omedelbart omhändertagande

Socialnämnden beslutar om ett omedelbart omhändertagande

Beslut

Verkställighet/handräckning

Beslutet underställs förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten prövar beslutet

Kommunicering enligt 16 § LVM

§ 13 upphör att gälla

Socialnämnden återkallar beslutet om omedelbart omhändertagande

Tidsfrister

Snabbchecklista för omedelbart omhändertagande

Begär dom direkt - tjäna pengar.

Processen i förvaltningsrätt och kammarrätt

Processföring

Muntlig förhandling

Förhör

Sakkunnig

Överklagande till kammarrätt och Regeringsrätten

Verkställighet

§ 27 placering

Hälso- och sjukvård i SiS verksamhet

LVM-vårdens upphörande

Vård enligt LVM eller LPT?

Hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens ansvar

Kommunerans ansvar för missbrukare med psykisk störning

Avgränsning mot och samarbete med den psykiatriska vården

Psykiatrisk tvångsvård

Huvuddragen i LPT

LVM och eller LPT

Tillsyn

Bestämmelser om handläggningen

Skyndsamhet

Förvaltningsrättens tidsfrist vid § 13 omhändertagande

Rätten till muntlig förhandling

Delgivning

Rätten till offentligt biträde

§ 13 omhändertagande gäller omedelbart

Åtalsprövning och överlämnande till särskild vård

Lagtext

Allmänna råd

Verkställighet

Tvångsvård ges enligt 22 § LVM på hem som är särskilt avsedda att lämna sådan vård. Staten är huvudman för LVM-hemmen. Statens institutionsstyrelse, SiS, är enligt 5:20 § SoL (egen ändring)central förvaltningsmyndighet för dessa hem. SiS ansvarar enligt sin instruktion (1993:877) för planering, ledning, drift av och tillsyn över institutionerna samt anvisning av plats till dessa. Med undantag av ett fåtal platser är samtliga de LVM-institutioner för vilka SiS är huvudman inrättade för särskilt noggrann tillsyn enligt 23 § LVM.

SiS anvisar efter framställan från socialtjänsten plats på ett LVM-hem. Det gäller såväl vid omedelbart omhändertagande som i de fall socialnämnden har för avsikt att lämna ansökan om vårdbeslut enligt 11 § LVM. SiS platsanvisning är inget beslut och kan därför inte överklagas. Vården skall inledas på ett LVM-hem eller på sjukhus om förutsättningarna för sjukhusvård är uppfyllda. Socialtjänsten ansvarar för att missbrukaren kommer under bedömning av om vården bör inledas på sjukhus samt att de praktiska frågorna i samband med det ordnas.

LVM-hemmet har såväl vård- som behandlingsansvar för missbrukaren under vårdtiden. Socialnämndens övergripande ansvar för den enskilde gäller dock oförändrat under vårdperioden. Syftet med tvångsvården är att motivera missbrukaren för fortsatt behandling i frivillig form. Den intagne missbrukaren skall därför så snart som möjligt få tillfälle att pröva vårdformer utanför LVM-hemmet. Innan vård i annan form enligt 27 § LVM inleds skall socialnämnden enligt 28 § LVM upprätta en plan för fortsatt vård. Beslut om vård i annan form fattas av föreståndaren för LVM-hemmet. Det åligger dock socialnämnden att se till att sådan vård anordnas.

Huvudmannen för LVM-hemmen får enligt lagen (1996:981) om besöksinskränkningar vid viss tvångsvård besluta om allmänna besökstider. Huvudmannen får också i särskilda fall besluta om besöksrestriktioner, om det är nödvändigt med hänsyn till vårdens bedrivande, risken för överförande av smitta eller skyddet av den enskilde vårdtagarens personliga integritet.